روغن موتور  روغن تصفیه
خانه / روغن atf / خرید و قیمت atf روغن اتوماتیک فله

خرید و قیمت atf روغن اتوماتیک فله

خرید و قیمت atf یا روغن ATF یا Automatic Transmission Fluid، یک نوع روغن هیدرولیک ویژه است که به طور خاص برای استفاده در جعبه‌دنده‌های اتوماتیک خودروهای سواری و کامیون طراحی شده است.

خرید و قیمت atf و مزایای آن

خرید و قیمت atf و مزایای آن

  • روانکاری: بهترین کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات متحرک جعبه‌دنده اتوماتیک مانند چرخ‌دنده‌ها، کلاچ‌ها و یاتاقان‌ها.
  • انتقال نیرو: به عنوان سیال هیدرولیکی بمنظور انتقال نیرو در سیستم کلاچ و ترمز جعبه‌دنده های اتوماتیک.
  • خنک‌کاری: ویژگی جذب و انتقال حرارت تولید شده در جعبه‌دنده اتوماتیک به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دما.
  • تمیزکاری: بهترین مایع بمنظور معلق نگه داشتن ذرات و آلودگی‌ها در داخل روغن جعبه دنده و انتقال آن‌ها به فیلتر روغن برای جلوگیری از آسیب به قطعات.
  • محافظت در برابر خوردگی: جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات فلزی جعبه‌دنده اتوماتیک.

مشخصات فنی روغن ATF یا Automatic Transmission Fluid

  1. ویسکوزیته (Viscosity):

    • ویسکوزیته، پرامتری از مقاومت سیال در برابر جریان است.
    • معمولاً در دو دما اندازه‌گیری می‌شود:
      • ویسکوزیته سینماتیک در ۴۰ درجه سانتیگراد (cSt @ 40°C)
      • ویسکوزیته سینماتیک در ۱۰۰ درجه سانتیگراد (cSt @ 100°C)
    • شاخص ویسکوزیته (Viscosity Index یا VI): نشان‌دهنده تغییر ویسکوزیته به میزان تغییر با دما است. روغن ATF که با شاخص ویسکوزیته بالا، تغییرات کمتری در ویسکوزیته خود با تغییر دما نشان می‌دهد.
  2. دانسیته (Density):

    • مشخص نمودن دانسیته یا چگالی، جرم واحد حجم روغن است و معمولاً در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری می‌شود.
    • واحد آن معمولاً بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m³) یا گرم بر سانتی‌متر مکعب (g/cm³) است.
  3. نقطه اشتعال (Flash Point):

    • نقطه اشتعال، می توان گفت که کمترین دمایی است که در آن بخارات روغن به اندازه‌ای زیاد می‌شوند که با یک منبع آتش‌زا مشتعل شوند.
    • نقطه اشتعال بالا، بهترین نشان‌دهنده مقاومت بیشتر روغن در برابر تبخیر و آتش‌سوزی است.
  4. نقطه ریزش (Pour Point):

    • نقطه ریزش، شامل کمترین دمایی است که روغن هنوز می‌تواند جریان داشته باشد.
    • نقطه ریزش پایین، شامل نشان‌دهنده عملکرد بهتر روغن در دماهای پایین است.
  5. عدد قلیایی (Total Base Number یا TBN):

    • TBN، معیاری از توانایی روغن در خنثی‌سازی اسیدهای تولید شده در اثر احتراق داخل محفظه و اکسیداسیون است.
    • در روغن‌های ATF بصورت کلی معمولاً اهمیت کمتری نسبت به روغن موتور دارد.
  6. عدد اسیدی (Total Acid Number یا TAN):

    • TAN، مشخص کردن معیاری از میزان اسیدی بودن روغن است. افزایش TAN در طول زمان نشان‌دهنده تخریب روغن است.
  7. آزمون‌های خوردگی (Corrosion Tests):

    • آزمون‌هایی مانند تست خوردگی مس (Copper Strip Corrosion Test) برای ارزیابی توانایی روغن هیدرولیک در محافظت از قطعات فلزی در برابر خوردگی انجام می‌شوند.
  8. آزمون‌های فوم (Foam Tests):

    • این آزمون‌ها برای ارزیابی و بررسی تغییر در میزان تولید فوم در روغن و پایداری و مقاومت آن انجام می‌شوند. تولید بیش از حد فوم می‌تواند عملکرد روغن را با مشکل و مختل کند.
  9. استانداردها و تاییدیه ها (Standards and Approvals):

    • روغن‌های ATF معمولاً و بصورت کلی بر اساس استانداردهای مختلفی مانند Dexron (GM)، Mercon (Ford)، ATF+4 (Chrysler) و غیره تولید می‌شوند.
    • برگه مشخصات فنی می بایستی شامل استانداردهایی باشد که روغن با آن‌ها مطابقت دارد.
  10. افزودنی‌ها (Additives):

    • روغن‌های ATF حاوی افزودنی‌های با ویژگی های مختلفی هستند که خواص آن‌ها را بهبود می‌بخشند. این افزودنی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
      • افزودنی ضد سایش (Anti-wear additives)
      • افزودنی ضد اکسیداسیون (Antioxidants)
      • افزدنی اصلاح‌کننده‌های اصطکاک (Friction modifiers)
      • افزودنی بازدارنده‌های خوردگی (Corrosion inhibitors)
      • افزودنی مواد پاک‌کننده (Detergents)
      • افزودنی مواد پراکنده‌کننده (Dispersants)

مثال:

به عنوان و برای داشتن مشخصات فنی روغن و برای مثال، یک روغن ATF با استاندارد Dexron VI ممکن است مشخصات زیر را داشته باشد:

  • ویسکوزیته سینماتیک در ۴۰ درجه سانتیگراد: حدود ۳۰ cSt
  • ویسکوزیته سینماتیک در ۱۰۰ درجه سانتیگراد: حدود ۶ cSt
  • شاخص ویسکوزیته: بالای ۱۵۰
  • نقطه اشتعال: بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد
  • نقطه ریزش: زیر -۴۰ درجه سانتیگراد

برای اطلاعات دقیق‌تر و خرید انواع روغن هیدرولیک atf، همیشه به برگه مشخصات فنی (Technical Data Sheet یا TDS) که توسط سازنده روغن ارائه می‌شود مراجعه کنید. این برگه شامل جزئیاتd کامل و دقیق‌تری از مشخصات فنی روغن است.

رایج ترین انواع روغن ATF (Automatic Transmission Fluid)

 

۱٫ روغن‌های ATF مبتنی بر استاندارد Dexron (جنرال موتورز):

  • Dexron: اولین نسل از روغن‌های ATF که توسط جنرال موتورز (GM) توسعه یافت. امروزه منسوخ شده است.
  • Dexron II: بهبود یافته‌ی Dexron. این نوع نیز منسوخ شده است و استفاده نمی شود.
  • Dexron III: بهبود یافته‌ی Dexron II با پایداری حرارتی خوب و اکسیداسیون بهتر. امروزه تا حد زیادی جایگزین شده است.
  • Dexron IV: بهبود یافته‌ی Dexron III با عملکرد بهتر در دماهای پایین و پایداری مناسب بیشتر.
  • Dexron VI: یک استاندارد پیشرفته‌تر با پایداری برشی بسیار خوب عالی و طول عمر بالا. برای استفاده در بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک مدرن جنرال موتورز توصیه و استفاده می‌شود و با Dexron III سازگار است.

۲٫ روغن‌های ATF مبتنی بر استاندارد Mercon (فورد):

  • Mercon: یکی از اولین و نخستین نسل از روغن‌های ATF که توسط فورد توسعه یافت. منسوخ شده است.
  • Mercon V: بهبود یافته‌ی Mercon با پایداری حرارتی بسیار خوب و اکسیداسیون بهتر. برای بسیاری از انواع گیربکس‌های اتوماتیک فورد در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ توصیه می‌شود.
  • Mercon SP: مخصوص برای گیربکس‌های اتوماتیک ۶ سرعته فورد طراحی شده است.
  • Mercon LV: یک روغن ATF با ویسکوزیته پایین که مخصوص برای گیربکس‌های اتوماتیک جدیدتر فورد طراحی شده است.

۳٫ روغن‌های ATF مبتنی بر استاندارد Mopar (کرایسلر/فیات):

  • ATF+4: یک روغن ATF سنتتیک که برای بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک و مخصوص کرایسلر، جیپ و دوج توصیه می‌شود. ATF+4 دارای عملکرد برتر و طول عمر به نسبت بالاتری نسبت به ATF+3 است.

۴٫ روغن‌های ATF با استانداردهای تولیدکنندگان دیگر:

  • Toyota Type T-IV: مناسب برای گیربکس‌های اتوماتیک تویوتا و لکسوس.
  • Toyota WS (World Standard): مناسب برای گیربکس‌های اتوماتیک جدیدتر تویوتا و لکسوس.
  • Honda ATF-Z1: بهترین گزینه برای گیربکس‌های اتوماتیک هوندا و آکورا (اکنون جایگزین شده با ATF DW-1).
  • Honda ATF DW-1: بهترین جایگزین ATF-Z1 برای گیربکس‌های اتوماتیک هوندا و آکورا.
  • Nissan Matic Fluid D, J, K, S: با استانداردهای مختلف برای گیربکس‌های اتوماتیک نیسان و اینفینیتی.
  • Mitsubishi Diamond SP-II/SP-III: برای گیربکس‌های اتوماتیک میتسوبیشی توصیه می شود.
  • BMW ATF: BMW مشخصات و ویژگی خاصی برای روغن ATF گیربکس‌های خود دارد.
  • Mercedes-Benz ATF: مرسدس بنز محصول خاص خود را نیز استانداردهای خاص خود را برای روغن ATF دارد.

۵٫ روغن‌های ATF Multi-Vehicle:

  • این روغن‌ها و انواع روغن هیدرولیک اتوماتیک مشابه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در طیف گسترده‌ای از گیربکس‌های اتوماتیک با استانداردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، استفاده از این روغن‌های هیدرولیک اتوماتیک باید با احتیاط صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که با مشخصات گیربکس خودروی شما سازگار هستند.

نکات مهم:

  • برای خرید و قیمت atf می بایستی از روغن ATF مناسب با مشخصات توصیه شده توسط سازنده خودرو و همچنین با مشورت با متخصصان فروش این حوزه استفاده کنید. استفاده از روغن نامناسب قطعا می‌تواند به گیربکس آسیب برساند.
  • در دفترچه راهنمای خودرو، نوع روغن ATF مورد نیاز برای خودروی شما ذکر شده است.
  • هنگام تعویض روغن ATF، مناسب تر و بهتر است از همان نوع روغنی استفاده کنید که قبلاً در گیربکس بوده است. در صورت نیاز به تغییر نوع روغن، با یک متخصص و از خریداران این محصول مشورت بگیرید.
  • برخی از روغن‌های ATF سنتتیک (Synthetic) نسبت به روغن‌های معمولی (Mineral) پایداری مقاومت و طول عمر بیشتری دارند و می‌توانند عملکرد بهتری در شرایط سخت داشته باشند.

خرید و قیمت atf با توجه به تنوع گسترده روغن‌های ATF، انتخاب روغن مناسب برای خودروی شما نیازمند دقت و توجه به مشخصات فنی و مشورت با کارشناسان این حوزه است.

 
[ جهت خرید و فروش این محصول با ما ارتباط بگیرید .].
شرکت نیکان تجارت ری را (نیکان اویلز)
09129157603
آدرس دفتر تهران کیلومتر 22 جاده مخصوص خ براتی پلاک 3 و مشهد رضا شهر نبش رضوی 8پلاک 88
ثابت
nikanOil
نیکان اویلز